donderdag 26 februari 2015

Joris Luyendijk: Dit kan niet waar zijn


Een boek aanbevelen dat je zelf niet gaat lezen, kan dat? Kennelijk wel. Ik zag laatst Joris Luyendijk bij VPRO Boeken, waar Wim Brands met hem sprak over zijn meest recente boek Dit kan niet waar zijn, en ik kon mijn oren zo nu en dan niet geloven. Hij schetste een welhaast apocalyptisch beeld van de financiële situatie waarin 'de wereld' zich op dit moment bevindt. Hoe we met z'n allen langs de financiële afgrond zijn gelaveerd tijdens de crisis van 2008 en dat dit zomaar, net zo makkelijk, weer kan gebeuren. Het was een echt interessant, maar nogal benauwend gesprek. Joris Luyendijk (1971) kende ik al van andere boeken, artikelen en als voormalig presentator van Zomergasten. Van 2011 tot 2013 was hij werkzaam bij de Engelse krant The Guardian, waarvoor hij in een column verslag deed van de bankierswereld in de Londense City, het financiële hart van Europa. Hij deed dit met de blik van de antropoloog die hij van huis uit eigenlijk is en sprak met 200 anonieme betrokkenen. De columns zijn nu gebundeld en het resultaat is een buitengewoon naargeestig en duister boek, dat desalniettemin op dit moment bovenaan de bestsellerlijsten prijkt.

Maar hoe interessant en opzienbarend ook, ikzelf zal het boek niet lezen. Het interview was voor mij eyeopener genoeg, en graag behoud ik nog enige vorm van gemoedsrust.

De uitzending van VPRO boeken vind je hier.