donderdag 8 augustus 2013

Jammer

Vandaag was ik bij Polare, dat was wel even slikken. Stapels stoffige winkeldochters, foute ramsj en schreeuwerige aanbiedingen. Weg was de prettig beschaafde sfeer van mijn voormalige Selexyz boekwinkel. Bij De Slegte werd ik ook al niet vrolijk. In dit filiaal stond men in een soort outlet-achtige omgeving de laatste restanten uit te verkopen. Niks meer snuffelen in een enorm aanbod van verrassende ramsj of in de kasten met tweedehands boeken.

Op één middag twee oude bekenden verloren. Dat is toch wel treurig.

Het was noodzakelijk, ik begrijp het wel. Een financiële kunstgreep, een samenvoeging van twee uitersten. Maar waar deze twee winkelketens vroeger sterk profilerend waren, elk op hun eigen terrein, is het nu een duffe eenheidsworst geworden. De winkels zijn, zeg maar, gePolariseerd. Welke kant het op gaat met deze Polare konden we gisteren in de krant lezen. Zij overweegt haar klanten in de winkel digitaal te gaan volgen via camera of smartphone. Routing-onderzoek met het oog op de marketing.

Ik houd het hier verder voor gezien. In een boekwinkel wil ik random en ongestoord  kunnen snuffelen en niet digitaal begluurd worden.