vrijdag 9 augustus 2013

Couperus in Japan

Manuscript van het reisverslag.

De laatste jaren toch wat minder, maar er was een periode dat ik nogal veel Couperus las. Veel Nederlandse literatuur in het algemeen trouwens. Al die prachtige boeken die ik als scholier versmaad had, omdat ik ze toen moest lezen, of gewoon omdat ik er toen nog niet aan toe was. Bij Couperus smulde ik dan vooral van het ouderwetse en vooral deftige Nederlands in zijn verhalen. Romanfiguren die zich "gederailleerd" voelen. Heerlijk toch?

Tot mijn aangename verrassing trof ik in het Sieboldhuis in Leiden een tijdelijke expositie over Couperus in Japan. Het blijkt namelijk het Louis Couperus Jubileumjaar te zijn. Dat had ik even gemist.

Op de bovenste verdieping van dit kleinschalige Japanmuseum worden tot en met 25 augustus 2013  foto's, manuscripten en objecten tentoongesteld van de reis die Couperus in 1922 maakte in opdracht van de Haagsche Post.

Het Sieboldhuis is een leuke aanrader bij een bezoekje aan Leiden. Goed te combineren met bijvoorbeeld een stadswandeling of een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden of de Hortus, beiden op een steenworp afstand op het Rapenburg, het mooiste plekje van Leiden.