zaterdag 11 juni 2022

Robert en Toyah

Robert Fripp kende ik natuurlijk al. Ik ben een liefhebber van prog, en Fripp is medeoprichter van King Crimson en als topgitarist bekend door zijn samenwerking met bijvoorbeeld Brian Eno, David Bowie, David Sylvian en nog heel veel anderen. Hij is inmiddels 76. 

Actrice en muzikant Toyah (Willcox) is hier minder bekend. Zij heeft in de UK in de jaren tachtig een aantal new wave hits gehad. Volgens mij is ze in Nederland nooit doorgebroken. Ik heb haar begin jaren tachtig één keer in een Engels popprogramma gezien en verder ‘kende’ ik haar vooral uit de dagboeken van Adrian Mole (de bekendste puber van de jaren 80), die Toyah's lp’s en cassettes draait. Zij is nu 64. 

Wat ik niet wist: Robert Fripp en Toyah zijn een stel! Getrouwd sinds 1986, een record in de rockwereld, en dat voor zo’n onwaarschijnlijk koppel! Maar er was onmiddellijk een klik en ze zijn na een week verloofd en een paar maanden later getrouwd. Zo zie je maar weer. 

afb: still

Sinds kort kijk ik elke week met veel plezier naar hun Sunday Lunch video series op YouTube. Toyah zingt dan een of ander ruig classic rock nummer en Robert begeleidt haar op gitaar. Dit alles vanuit de keuken van hun huis in Pershore, Worcestershire. Ontzettend leuk! Toyah, die er nog goed uitziet, lijkt zo’n meisje dat voor de spiegel oefent en (de meestal toch wat nerdy) Robert doet kennelijk alles wat zij van hem vraagt. Laat zich desnoods opmaken of in een tutu hijsen. Niets is te dol. 

Ook eens zien? HIER

afb: still