maandag 22 mei 2017

Lidice


Gisteravond werd de laatste aflevering van de documentaireserie Himmlers hersens heten Heydrich (naar het boek HhhH van Laurent Binet) uitgezonden door de VPRO. Ik vond het een erg goede serie, al had het hele verhaal ook wel wat korter verteld kunnen worden. Nu werd het uitgesmeerd over maar liefst zeven afleveringen (en dus zeven weken).

Het boek en de serie beschrijven de aanslag (mei 1942) op Reinhard Heydrich, "de slager van Praag", en de daaropvolgende wraak van de nazi's: het Tsjechische dorpje Lidice werd totaal weggevaagd. Ik ben extra geïnteresseerd in het verhaal omdat ik deze beladen plek ooit bezocht heb. Het is nu een gedenkplaats en het dorpje is, bij wijze van symbool, na de oorlog herbouwd door jongeren uit allerlei landen. Toen ik er was (in de jaren 80) woonden er nog een aantal vrouwen die de tragedie overleefd hadden en uit het kamp teruggekeerd waren. In het kleine museum heb ik bij een van hen deze brochures gekocht. Haar zoon miste een been, door de proeven die als kind op hem uitgevoerd waren.

In het parkje stonden diverse gedenktekens, onder ander voor Putten.

Brochures in oostblokkleuren en DDR-stijl.