zondag 11 september 2016

Spinozahuisje

Bron foto: Google Streetview

In Rijnsburg staat een klein huisje waar de beroemde filosoof Baruch Spinoza (1632-1677) een paar jaar gewoond heeft. Hoewel het voor mij maar een kwartiertje fietsen is, had ik het nog nooit bezocht. Dat kon ik gisteren (Open Monumentendag) even goedmaken. Waarschijnlijk was ik extra gemotiveerd geraakt door ons bezoekje aan Hofwijck laatst, want Christiaan Huygens (1629-1695) en Spinoza waren tijdgenoten en hebben zelfs met elkaar gecorrespondeerd.




In het huisje voel je je onmiddellijk ondergedompeld in de 17e eeuw door alle details, de plavuizen en het glas in lood. De kamers zijn sober ingericht met antieke meubels en er staat een kast met oude boeken. Spinoza had er als kostganger een kleine kamer, waar hij schreef en lenzen voor optische instrumenten sleep. Er is een prachtige tuin met mooie fruitbomen en een borstbeeld van de filosoof.



Helaas was het gastenboek niet in te zien. Dat schijnt vol te staan met opmerkingen en handtekeningen van de vele bekende bezoekers en bewonderaars van Spinoza, zoals bijvoorbeeld Albert Einstein.

Helemaal mee eens. De tekst is overigens niet van Spinoza, maar van D.R. Camphuysen.

Dit was de eerste keer dat ik actief iets aan de jaarlijkse Monumentendag 'gedaan' heb. Op mijn programma stond ook nog Villa Allegonda in Katwijk, ontworpen door architect J.J.P. Oud (De Stijl), maar daar bleef het hek helaas gesloten. Plan B, een oude korenmolen uit 1740, bleek avontuurlijker dan ik dacht. Zo'n molen is net het binnenste van een oud schip. Klimmen, wind, krakend hout, touw, geheimzinnige luiken en doorgangetjes en vooral: muizen.

Informatie over het Spinozahuis vind je hier.