zaterdag 15 februari 2014

Six degrees of seperation


Er is een theorie, six degrees of seperation genaamd, die stelt dat alle mensen via een netwerk van maximaal vijf tussenpersonen, of bijvoorbeeld handshakes, met elkaar verbonden zijn. Dus stel, je zou de hand kunnen schudden van iemand die ooit de hand schudde van iemand die de hand schudde van... enzovoort, en dat dan tot je bij bijvoorbeeld Obama uitkomt. Ik zeg maar wat. En Obama zou dan niet meer dan vijf van deze handshakes van je verwijderd zijn. En behalve voor Obama zou dat dan gelden voor wie dan ook ter wereld.

Eerlijk gezegd lijkt mij dat nogal sterk. Volgens deze theorie zou ik dus vijf handjes afzitten van bijvoorbeeld een inboorling van Papua Nieuw Guinea, of een nomade in de Gobiwoestijn. Mensen met een minimum aan contact. Aan de andere kant wordt de theorie juist aannemelijker als er een beroemd iemand in de lijn zit. Zij schudden namelijk veel handen, vooral met weer andere beroemde mensen. Dat werkt katalyserend, dat schiet lekker op.

Toen ik voor mezelf eens naging hoeveel mensen in mijn omgeving ooit een handje hadden geschud met een celebrity, leverde dit toch nog een uiterst verrassend lijstje op. En zo bleek ikzelf slechts één handshake verwijderd van beroemdheden als Richard Nixon, prins Charles, koningin Beatrix, Freddy Heineken, Paul McCartney en (de mooiste): Haile Selassie. Niet te geloven!

Als je deze lijn dan doortrekt, zit ik via Heineken twee handshakes van Frank Sinatra, en via Beatrix en Charles bestrijk je een enorm terrein van royalty en historische figuren. En wat te denken van Paul McCartney. Met Haile Selassie zit ik ineens twee handshakes van Churchill, maar ook van een Mussolini. Bizar als je hierover door gaat fantaseren. Vreemd genoeg ben je veel sneller verbonden met een schijnbaar onbereikbare beroemdheid, dan met een Jan met de pet.

Een leuke variant op dit alles is de hand schudden van een auteur wiens werk je goed kent. Zo ben ik een keer voorgesteld aan Maarten 't Hart, die veel autobiografisch getint werk schrijft. Door hem de hand te schudden maakte ik een soort connectie met al die figuren in zijn verhalen en romans.