woensdag 31 oktober 2012

Stalquête


Sinds enige tijd word ik lastiggevallen door het CBS, het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Deze overheidsinstelling wil dat ik een enquête invul en achtervolgt mij daartoe met een hardnekkigheid die grenst aan stalken. Het begon allemaal met een brief die oogde als reclame voor zo'n foute prijsvraag, ik was "speciaal geselecteerd" om mee te doen, en of ik maar even online aan de slag wilde gaan. Nu heb ik een enorme afkeer van enquêtes en alles wat daarop lijkt, dus deze brief werd snel terzijde gelegd. Er zijn nog aardappels op geschild, geloof ik.

Een paar weken later lag er een dikke envelop van het CBS op de mat. Ik had niet gereageerd, dus ik had waarschijnlijk geen internet (2012!) en daarom hadden ze het allemaal maar voor me uitgeprint, 40 kantjes lang. En of ik de zaak alsnog maar even wilde invullen? Na een vluchtig doorbladeren van het boekwerk kom ik al snel tot de conclusie dat sommige vragen wel erg ver gaan, in mijn opinie. Er wordt nog op gehamerd dat mijn privacy gewaarborgd is omdat het hier een serieuze overheidsinstelling betreft, maar dat roept toch niet onmiddellijk vertrouwen in mij op. Zelfs de Troonrede lekt elk jaar weer uit. Dus ook nu: nee, dankuwel. Twee weken later alweer post van het CBS. Nogmaals zo'n uitgeprinte versie van de enquête, nu met een iets dwingender oproep. Het woord "burgerplicht" valt nog net niet. Ook ditmaal pas ik ervoor, ik ben er wel klaar mee verder.

Dat had ik gedacht. Er breekt kennelijk een nieuwe fase aan. Er komt een mevrouw van het CBS aan de deur en dit gaat me echt te ver. Tot op je stoep word je lastiggevallen. En waarom ik, als enquêtehater? Er zijn miljoenen Nederlanders die maar wat graag zouden meedoen en hun Mening geven. Daar hoor ik niet bij. Dat zou nu toch ook voor het CBS duidelijk moeten zijn? Op internet google ik een beetje rond, op zoek naar lotgenoten. Die zijn er. Hun avonturen met het CBS en haar enquêteurs zijn soms hilarisch om te lezen. Opvallend is vooral dat de meesten zich geïntimideerd voelen. Ik moet er nog even bij vermelden dat het hier een enquête over veiligheidsbeleving betreft. De mevrouw van het CBS is hierna nog drie keer tevergeefs aan de deur geweest.

Wat zou het vervolg zijn? Een aubade van CBS medewerkers wellicht? Ben ik nu Groot Wild geworden, en extra interessant? Wordt mij als onwillige inwoner het Nederlanderschap ontnomen en moet ik mijn paspoort inleveren of een inburgeringscursus volgen? Of ben ik er nu gewoon vanaf en wordt mijn naam afgevoerd van de lijst? De tijd zal het leren. Ik geef mijn mening alleen ongevraagd. Dat dan weer wel.