donderdag 12 mei 2022

Gebruikssporen


Op een rommelmarkt voor een goed doel kocht ik voor een luttel bedragje drie oude boekjes van Frederik van Eeden. Geen fraaie exemplaren (rug beschadigd), maar ik vond ze toch leuk genoeg om mee te nemen. Mooi klein en compact en een fleurig kaftje. 


Ik houd erg van dit soort omslagen.


Twee exemplaren van Lioba (1916 en 1922), een drama van Frederik van Eeden. Voor de 'heb', want ik lees nauwelijks toneelstukken.


In een van de boekjes vind ik een oude foto van een mevrouw met een klein kind. Achterop een datering, 1 januari 1926, en een toelichting: "In het veld over ons huis, op den achtergrond bergen die echter niet zichtbaar zijn, helaas." Het plaatje is beduimeld, gevouwen en er zitten prikgaatjes in. Hoe is deze foto, bedoeld voor "Jopie en Piet", in dit boekje terechtgekomen? Als bladwijzer? Of was er een andere link? Zijn Jopie en Piet de/een vorige eigenaar? 




Van Eeden was zeer geïnteresseerd in de Indiase filosofie. Hij vertaalde onder andere De wassende maan van Rabindranath Tagore. Dit exemplaar is van 1921.


Iemand heeft er een (waarschijnlijk geliefd) citaat in geschreven.


En op het schutblad een "ter herinnering aan de tijd tussen 1 september '44 en de bevrijding van het Noorden", ondertekend door "Jan" op 1 juni 1945 in Breda.
En ook dat roept bij mij vragen op. Wie is Jan en wat heeft hij (en/of de nieuwe eigenaar van het boekje) in de genoemde periode meegemaakt? Het noordelijke deel van Nederland werd eind april 1945 bevrijd.