dinsdag 14 juli 2015

The hills are alive


Mijn moeder heeft hem zeker vijftien keer gezien, ikzelf een keer of drie: The Sound of Music. Deze enorm succesvolle musicalfilm uit 1965 (50 jaar!) vertelt de geschiedenis van de muzikale familie Von Trapp in Salzburg in de nazitijd. Het zwaar geromantiseerde verhaal speelt zich af in Oostenrijk, maar de belangrijke en sfeerbepalende openings- en eindscenes zijn gedraaid in het berglandschap van het naburige Berchtesgadener Land (Duitsland). Waarschijnlijk is mijn liefde voor de bergen en Oostenrijk al pril gewekt door Julie Andrews gehuppel in deze alpenweide.


Ook in het mooie barokke Salzburg zijn veel filmlocaties te vinden. Verschillende bedrijven spelen hier op in door een speciale Sound of Music tour aan te bieden. Deze stadsrondritten zijn vooral gericht op Amerikanen, maar worden ook door veel Japanse toeristen gewaardeerd. Opmerkelijk, want in hun ogen moet de wereld van de Sound of Music toch iets vreselijk exotisch zijn, stel ik mij zo voor. Ikzelf heb mij niet aan een dergelijke tour gewaagd. Zo grondig ken ik de film nu ook weer niet en daarbij schijnt het dat de rit een hoog “meezinggehalte” heeft.


De inwoners van Salzburg moesten tot voor kort niet veel van de Sound of Music hebben. Het verhaal van de film sloot niet erg aan bij de werkelijkheid en verder lag het oorlogsverleden een beetje moeilijk. Pas in 2011 kwam daar verandering in. De musical werd herschreven, speciaal voor het Oostenrijkse publiek. Deze aangepaste versie werd een enorm succes.

Marionettenmuseum Salzburg.