woensdag 3 april 2013

Neerwaartse Hond


De Neerwaartse Hond, of Downward-Facing Dog, of nòg mooier: Adhomukhasvanasana is misschien inmiddels de bekendste yoga-houding. Heel kort gezegd sta je dan in een omgekeerde V. De asana heeft veel voordelen voor je lichaam. Ook vanuit de acupunctuur wordt ze aanbevolen.

Op het blog Bettina Schrijft las ik over haar ervaringen met deze asana en ik vroeg mij af waarom deze Neerwaartse Hond toch zo populair is tegenwoordig. Ik kende haar alleen als onderdeel van de Zonnegroet-serie.

Ik keek er mijn plankje Yogaboeken eens op na en constateerde dat de houding in geen van deze boeken genoemd wordt! Het betreft hier uitgaven uit verschillende decennia. Dat vond ik wel heel opmerkelijk en ik ging mij zelfs afvragen of het hier wel een "authentieke" yoga-houding betreft.

Een verklaring zal zijn dat de Neerwaartse Hond bij Hatha Yoga niet vaak aan bod komt, in tegenstelling tot de Vinyasa Yoga waarin ik nu les krijg. Hatha Yoga bestaat voornamelijk uit statische houdingen, terwijl deze in Vinyasa Yoga samen een doorstromend geheel, een flow vormen. De Neerwaartse Hond is hierin dan een overgangshouding of vormt juist een soort ontspannen rustmoment tussen de inspannende en ingewikkelde houdingen in.