donderdag 6 juni 2013

De laatsten der Venetianen


Gezien? Gisteren zond de VPRO de mooie documentaire I Love Venice uit.
Onderwerp was de overlast die de bewoners van Venetië ondervinden van het massatoerisme. Zij vinden dat hun stad zo langzamerhand steeds meer op een themapark, een Disneyland gaat lijken. Het aantal inwoners daalt gestaag.

De getoonde beelden van de enorme drommen toeristen zijn inderdaad nogal benauwend. Ik moet er wel bij zeggen dat er gefilmd is op de drukste plaatsen (San Marcoplein en omgeving) en tijdens de drukste perioden (bijvoorbeeld het carnaval). Mijn eigen ervaring is dat het in het voor- en naseizoen best meevalt en dat er genoeg "rustige" wijken zijn, bijvoorbeeld Cannaregio.

Toch hebben de Venetianen zeker een punt, er komen toch zo'n 30 miljoen toeristen per jaar! De kolossale cruiseschepen die de lagune binnenvaren zijn de actievoerders een doorn in het oog. De soms 35.000 extra toeristen per dag die hierdoor aan land worden gezet leveren de stad nauwelijks iets op. Zij bezoeken de San Marcobasiliek, het plein en omgeving en hebben dan Venetië "gezien".

De klachten die door de bewoners worden geuit hebben wel iets dubbels, vind ik zelf, want er wordt zeer zeker dik verdiend aan de toeristen. Ik voel me altijd weer behoorlijk uitgeknepen en uitgemolken na een Venetiëreisje. En passant zijn in de documentaire veel prachtige locaties in de stad te zien en unieke opnamen bij Venetianen thuis.

Gemist? Hier en hier is de uitzending nog te bekijken.